Rabu, 7 November 2012

Tips Penjagaan Komputer #8


Tips Penjagaan Komputer #8


Hari ni saya akan sambung perkongsian saya berkenaan tips untuk menjaga komputer anda untuk tahan lama...bagi sesiapa yang terlepas bagi topik sebelum ini,sila lihat di sini..


Masalah cara penggunaan
Penggunaan PC bergantung kepada sikap. Terdapat beberapa komponen komputer yang mempunyai jangkahayat yang rendah. Komponen-komponen ini terdiri daripada keyboard dan mouse. Keyboard dan mouse mudah rosak dan perlu di gantikan bila perlu. Cuba dapatkan keyboad atau mouse yang perlu di gantikan pada harga yang mahal sedikit kerana keyboard dan mouse jenis ini lebih tahan lama dan selesa untuk di gunakan.



Jangan buka dan tutup komputer anda sesuka hati. Gunakan cara menutup komputer anda dengan betul dengan menekan menu START - SHUT DOWN - OK! (Sekiranya anda ingin meninggalkan komputer anda buat seketika, anda di syorkan untuk menggunakan menu STANDBY)

Maintanence
Perkara yang terakhir yang nak dibangkitkan di sini ialah maintainence.
Tujuan maintainance adalah untuk menjadikan komputer anda lebih senang dan mudah digunakan. Maintanance dibahagikan kepada 2. Yang pertama adalah secara hardware dan yang kedua ialah software. Bagi hardware, alatan yang perlu ada ialah skru-driver atau pemutar skru jenis +... Solution pembersih (mild detergent), Vakum cleaner, CD Cleaner, Floopy drive cleaner, kain buruk yang lembut serta tidak berbulu. fungsinya seperti dibawah:


Skru driver jenis + - Gunanya untuk membukak PC kita nanti untuk di maintainkan.
Solution pembersih - Gunakan untuk mencuci casing, monitor, keyboard, mouse, scanner dan apa sahaja yang berpermukaan daripada habuk
Vakum cleaner dan berus kering - sedut habuk yang terdapat di dalam komputer dan bilik anda.


Bila sudah siap maintainance bahagian hardware, kita kenalah jalankan operasi untuk manitainance bahagian software pula. Mula-mula sila delete (padamkan) fail yang tak perlu. Fail-fail yang tak perlu ini termasuklah fail-fail yang berakhir dengan .chk , fail-fail log, fail-fail yang di gunakan sementara (fail-fail temporary).



Deletekan juga cookies atau history - kalau rasa perlu (di dalam browser internet explorer atau netscape navigator) dan buang program yang tidak di gunakan lagi (uninstall). Cara untuk uninstall ini hendaklah menggunakan step yang betul. Sekiranya program tu ada mempunyai menu uninstall nya sendiri, itu tidak menjadi masalah. tetapi sekiranya tiada menu uninstall, kenalah klik menu START - SETTINGS - CONTROL PENAL dan cari menu ADD/REMOVE PROGRAMS. Klik program yang ingin di buang dan tekan butang Add/Remove.

Terakhir sekali ialah jalankan scandisk dan difragmentation.
Begitulah langkah-langkah yang harus di lakukan untuk menjaga komputer supaya dalam keadaan baik selalu.

Dapatkan produk-produk komputer anda di sini.. www.marzcomputer.lelong.my

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...