Selasa, 6 November 2012

Tips Penjagaan Komputer #7


Tips Penjagaan Komputer # 7

Bagi menjaga komputer senang sahaja sekiranya ia menjadi satu tabiat. Terdapat beberapa perkara yang ingin dibincangkan didalam artikel teknik penjagaan komputer ini. Di harapkan apabila kita sudah baca teknik penjagaan yang mudah ini, jangka hayat komputer anda akan lebih lama.

Teknik menjaga komputer ini merangkumi beberapa topik utama yang perlu menjadi perhatian. Topik pertama adalah mengenai masalah habuk. Selepas itu kita akan berbincang pula mengenai kesan suhu ke atas komputer, masalah virus, cara penggunaan dan akhir sekali kita akan membincangkan serba sedikit mengenai cara penyelenggaraan komputer anda dengan betul. Di harapkan artikel ini akan dapat memantu semua orang dalam teknik penjagaan komputer yang berkesan.

Masalah habuk
Musuh yang paling utama bagi komputer ini adalah habuk. Habuk ini sentiasa berada di sekeliling kita, Ianya berbentuk partikel-partikel halus yang terapung-apung di udara. Setiap komponen elektronik yang terdapat pada PC amat sensitif pada habuk. Habuk ini terdapat berbagai jenis dan termasuklah asap rokok. Partikel-partikel asap boleh mengakibatkan jangka hayat komputer akan kurang Jenis-jenis habuk yang lain pula termasuklah habuk dari udara dan habuk dari serangga-serangga yang masuk ke dalam komputer kita.

Cara untuk menghilangkan habuk senang sahaja. Cara pencegahan, kita perlu tutup komputer kita jika tidak di gunakan dengan plastik komputer. Cara rawatan pulak, gunakanlah vacum cleaner yang berkuasa rendah dan berus cat yang kering untuk menyedut habuk-habuk yang terdapat pada PC anda (jangan gunakan yang berkuasa kuat kerana ia boleh merosakkan komponen-komponen komputer tersebut).

Masalah suhu
Letakkan komputer anda di kawasan yang sejuk. Tempat sejuk yang dimaksudkan disini adalah kering. Sekiranya lembab, ia boleh merosakkan komponen di dalam komputer. Suhu memang menjadi penentu utama dalam menentukan jangkahayat sesebuah komputer tersebut. berhati-hati dengan air dan kelembapan! Air mungkin akan menjadi punca kemalangan yang tidak di ingini. Komputer yang terkena air bukan sahaja boleh rosak, tetapi akan mengakibatkan bahaya kepada penggunaannya. AWAS! Jaga-jaga sebelum terkena. Cara untuk mengatasi masalah ini ialah dengan meletakkan komputer anda jauh dari pancaran matahari.

Masalah virus
Ini merupakan masalah menjadi perbualan yang hangat di internet. Masalah virus sebenarnya berpunca dari sikap semulajadi manusia yang akhirnya mengalami kerugian pun manusia juga. Virus amat mudah merebak melalui internet terutamanya melalui email-email anda. Awas semasa membuka email dari sumber-sumber yang tidak di kenalpasti keselamatannya. Virus juga mudah merebak melalui perkongsian disket dan penggunaan software pirate! Virus akan menyebabkan perjalanan PC anda akan terganggu atau mengalami kerosakan.



Apa yang boleh anda lakukan untuk mencegah komputer anda dari di jangkiti virus adalah dengan mendapatkan perisian antivirus terkini dan senantiasa updatekan perisian anda antivirus anda dengan definasi virus-virus terkini (biasanya update melalui internet). Terdapat banyak jenama perisaian antivirus yang terkenal dan boleh di harapkan (reliable). Di antaranya ialah Norton Anti Virus, PC-Cilin antivirus, Mc AFee antivirus dan Innoculan antivirus. Anda di syorkan untuk updatekan definasi virus terkini dari internet sekurang-kurangnya 2 minggu sekali. Beringat sebelum komputer anda terkena virus... Mencegah lebih baik dari merawati.
Setakat ini sahaja untuk hari ini...esok saya akan kongsikan tips2 yang lain pula.. selamat mencuba..

Dapatkan produk-produk komputer anda di sini.. www.marzcomputer.lelong.my

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...